forums.saab99klubben.com forums.saab99klubben.com
Saab99Klubben.com Diskusionsforum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Huggande koppling

Post new topic   Reply to topic    forums.saab99klubben.com Forum Index -> Motor
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Anders G

PostPosted: Thu Jul 23, 2009 12:05 pm    Post subject: Huggande koppling Reply with quote

Hej!

Har nyss köpt/räddat en en 75a från skroten, den har en huggande/tuggande/ryckig koppling.
När bilen är kall fungerar den hyfsat, men när den är varm så blir det värre, verkar bli värre ju varmare/längre bilen har körts. Speciellt vid backning så upplevs det som om drivpaketet "hoppar runt".
Främre motorfäste har jag haft isär och dragit åt, verkar vara ok.
Drog åt handbromsen, lät en kompis lägga i backväxeln, och släppa upp kopplingen samtidigt som jag kollade in om de bakre motorfästena hade gått sönder dvs drivpaketet skulle lyfta och separera från någon motorkudde men det såg ok ut, kan ju varit så att vi inte lyckades belasta motorkuddarna tillräckligt. Antar att gummit blir "flexiblare" ju varmare det blir, speciellt på varma grenrörsidan då....

Har haft isär kopplingen, lamell, slitytor på tryckplatta & svänghjul ser bra ut. Har bytt till ny lamellaxel och nytt lager i mitten på svänghjulet.

Kan luft i kopplingssystemet ge sådana symptom, har ej provat och lufta systemet ännu.

Växellådan känns sliten, kan det bero på den, t ex om lamellaxelns lagring i primärväxelhuset är för sliten?

Någon som haft samma problem ?
Någon som har något förslag på åtgärd?

Finns det ny slavcylinder att köpa någonstans?

MVH / Anders
Saab 99 -71
Back to top
View user's profile Send private message
DiWX

PostPosted: Thu Jul 23, 2009 10:03 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har exakt samma problem med min 83:a
Jag misstänker olja på lamellen som börjar tränga ut då den blir varm. Det är helt hopplöst att backa ibland...
Jag kan inte bevisa något, men den läcker lite olja från den främre vevaxeltätningen och det kan ju råka ta sig runt till andra sidan svänghjulet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Aqua

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 4:56 pm    Post subject: Reply with quote

Hur kan det komma sig att personer skickar in sådant skräp som man kan läsa här ovan? Rolling Eyes (förklaring:Utländska inlägg som inte alls har med hemsidan att göra).
Tror dom på allvar att man är intresserad att läsa deras "skit".
Ber om ursäkt för att jag reagerar på detta, men jag har själv en hemsida med ett forum.
Det är inte ovanligt att man får sådana här "inlägg" på sidan. Ibland är det även reklam för diverse "erotiska" sidor.

Hur gör man för att förebygga detta?

Undrar en person som går in på denna sida regelbundet just för att läsa om trevliga 99-or Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
jacke

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 11:20 pm    Post subject: Reply with quote

Aqua wrote:
Undrar en person som går in på denna sida regelbundet just för att läsa om trevliga 99-or Very Happy

Jag ska snart uppdatera forumprogramvaran. Jag ska kolla på vad det går att göra åt detta, i samband med denna uppgradering.
Post new topic   Reply to topic    forums.saab99klubben.com Forum Index -> Motor All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum